Tulevaisuudessa on yhä helpompi kertoa Kanrestan tekemästä hyvästä

Kanrestan kumppanit kertoivat kesän kyselyssä haluavansa kertoa ravintoloidensa tekemästä hyvästä. Kulttuuri- ja tapahtumatalojen ravintoloista ostettu ruoka ja juoma tuovat terveyttä ja onnellisuutta suomalaisille Kanrestan tuottojen kautta. Toistaiseksi tätä hyvää on tehty melko salaa 28 ravintolassa kautta maan. 

Kanrestan omistaa Suomen Kansanterveysyhdistys ry, jonka neljä jäsenjärjestöä puurtavat sen eteen, että lastentaudit saisivat hoitokeinoja, mielenterveysongelmat ja ennenaikaiset sydänkuolemat vähenisivät ja ikäihmiset saisivat arvoisensa vanhuuden. Yhdistys jakaa vuosittain jäsenjärjestöille lähes kaksi miljoonaa euroa jokaista kotija työpaikkaa koskettavien sairauksien nujertamiseen. Summa koostuu noin 60 000 vuosittaisen lahjoittajan varoista sekä Kanrestan osingoista. 

Miten tämä hyvä saadaan näkymään ravintoloissa päivittäin? 

Sitä Suomen Kansanterveysyhdistys (SKTY) ratkaisee parhaillaan. Mainostoimisto Ivalo Creative tekee brändiuudistusta, johon osallistuvat jäsenjärjestöt Sydänliitto, Lastentautien tutkimussäätiö, MIELI ry sekä Vanhustyön keskusliitto.  

Yhdistys haluaa tunnetummaksi hyväntekijäksi ja merkittäväksi lahjoituskohteeksi. Kun yhdistys 2020 uudistuu, myös ravintoloiden käyttöön suunniteltava SKTY-”leima” tulee yhä vetovoimaisemmaksi ja vahvemmaksi. Se tuo merkityksen niin työntekijöille kuin asiakkaille. Samalla yhdistys miettii, minkälaisiin keräystapoihin se laajentaisi tekemistään – kun se nyt on kerännyt lahjoituksia vain puhelinkeräyksellä. 

Työn alla on kuumeisesti niin kutsuttu why-mietintä – miksi Suomen Kansanterveysyhdistys tekee Suomesta paremman? Vastaus on omalla tavallaan selvä, kun mielenterveysongelmat ja sydän- ja verisuonitaudit aiheuttavat eniten sairaspoissaoloja, kun sydänsairauksiin kuollaan maan eniten ja kun yhä nuoremmat oireilevat mieleltään, mutta jäävät vaille hoitoa. Nyky-Suomessa me kaikki myös ymmärrämme lastentautien tutkijoiden taistelevan suljettuja rahahanoja vastaan ja pääsevän joskus huimiin tutkimusläpimurtoihin erilaisin lahjoitetuin apurahoin.  

Omistajataustamme nousee henkilöstön parissa aina selkeästi merkittäväksi motivaatiotekijäksi.  

Näin se on myös kumppanitaloissamme. Ja ensi vuonna pystymme tekemään siitä vielä näkyvämpää.  

Seuraava